تامالت

به توکل نام اعظمت

تامالت

به توکل نام اعظمت

لیست هایی که باید داشته باشیم!

يكشنبه, ۲۸ مهر ۱۳۹۸، ۱۰:۰۰ ق.ظ

با این حافظه های ضعیفی که ما داریم، بدون اینکه بفهمیم زمانمون هدر میره و مدام کارهامون رو فراموش میکنیم. من حدود دو سال هست که سررسید دارم و توی اون لیست هام رو می نویسم و توی موبایل و کامپیوتر هم از برنامه گوگل کیپ برای یادداشت برداری و ساخت لیست ها استفاده می کنم.

بی مقدمه بریم سر اصل مطلب! می خواید یکی از آیتم های حرفه ای بودن رو تجربه کنید؟ لیست ها رو به زندگیتون اضافه کنید... با روشی که در این پست براتون میگم.

1- کار های فردا (To-Do List)

اولین لیستی که هر کسی باید توی زندگیش داشته باشه. بهترین روش استفاده از اون هم اینه که شب قبل چک نویسی از کارهایی که فردا قرار انجام بدید بنویسید و فردا در اولین فرصت توی یه کاغذ مرتب بنویسیدش. اگر هم که توی سررسید مال هر روز رو بنویسید که چه بهتر!

2- مهارت هایی که باید یاد بگیریم

این یکی، از خلاقیت های خودمه. بجز چیز های استانداردی که به نظر هم میرسه، چیز های جالب دیگه ای ازجمله مهارت تعریف کردن (یک فیلم یا خاطره)، جک گفتن و... رو هم می تونید توی این لیست بنویسید!

3- کتاب هایی که باید بخونیم

همه کتاب خوان های حرفه ای همیشه لیستی از کتابهایی که باید بخوانند در نزدیکی خودشان دارند تا اگر روزی گذرشان به کتابفروشی یا کتابخانه ای خورد بدانند دنبال چه کتاب هایی هستند.

4- کتاب هایی که خواندیم (ترجیها سالانه)

خیلی ها لیست قبل را دارند اما کمتر کسی هست که لیست کتابهایی که خوانده است را هم داشته باشد. من یکی دو سال هست که نوشته ام چه کتابهایی را خوانده ام. این لیست رو بهتره سالانه بنویسید و اگر اول یک سررسید باشه که چه بهتر! هر کتابی که به مقدار قابل توجهی مطالعش کردید رو بنویسید. مثلا بنویسید کتاب فلان فصل دو و سه. البته بیشتر کتاب ها رو معمولا کامل میخونیم اما بعضی کتاب ها فقط چند فصلشون صفحشون به درد ما میخورن. همونها رو هم بنویسیم که خواندیم.

5- فیلم هایی که ارزش دیدن دارند

خیلی وقت ها هست که دوست داریم فیلم ببینیم اما بخاطر اینکه اسم فیلم درست و حسابی ای توی ذهنمون نیست باید بگردیم دنبال آخرین فیلم ها، فهرست های فیلم های برتر و سرچ کردن فیلم های مشابه فلان فیلم. بجای اینکار خوبه که همیشه لیستی از فیلمهایی که بهمون پیشنهاد میشه یا یجایی اتفاقی میبینیمشون رو داشته باشیم تا همیشه فیلم هایی که ایده های ناب دارند رو ببینیم و بعد اتفاقی اونها رو توی لیست برترین های imdb هم ببینیم و ذوق کنیم که فیلمی که دیدیم انگار فیلم برتر هم بوده و ما ندونسته توی لیستمون آورده بودیمش... این حالت زیاد برای من اتفاق افتاده!

6- شوخی های روزمره که می شنویم تا استفاده کنیم.

یه بار با یکی از دوستام توی آشپزخونه بودیم و انگار اون داشت دنبال چیزی می گشت. پرسیدم دنبال چی می گردی؟ گفت دنبال نیمه گم شده ام!

یا همین دیروز. مامانم به پسر عمم گفت ایشالا یه باغ مثل همین خدا به خودت بده...

جواب داد: نه دیگه. ما همچین توقعی نداریم شما هم یه دعایی کنید که خدا شرمنده نشه!

الان این دو مورد شوخی هایی بودند که میشه وارد لیستمون بشن. رفته رفته این لیست کمک میکنه تا شوخی های شیرینی وارد رفتارتون بشن. و اگر هر از گاهی نگاهی به این لیست بندازید بعد از یک مدتی میبینید بعضی جاها اون شوخی ها به ذهنتون میان و میتونید ازشون استفاده کنید بجای اینکه فراموشتون بشن!

 

پس همین الان. دو کار میتونید انجام بدید. هر کدوم از حالات زیر رو میپسندید... :

1- روش موبایلی: نرم افزار کیپ (keep) که برنامه یادداشتی هست که گوگل ارائه کرده رو دانلود کنید و از همین لحظه چند مورد از این لیست ها رو شروع کنید به برنامتون اضافه کنید و به مرور بهشون مورد اضافه کنید.

2- روش کاغذی: یه سررسید این سال بگیرید و توی هر روز (شب قبلش) کار هایی که میخواید روز بعد انجام بدید رو بنویسید (بین 5 تا 15 مورد معمولا) و جلوشون هم یک مربع بکشید و هرکدوم از اونها رو انجام دادید مربعشون رو تیک بزنید. توی صفحات اول اون که مال ماه اول سال هست و احتمالا برای to-do لیست روزانه استفاده نشدند هم لیست های دیگرتون رو وارد کنید مثل کتاب هایی که اون سال خواندید و ...

تذکر: بخاطر اینکه یه موقع کسی اتفاقی لیست هاتون رو نخونه بهتره از کیپ و برنامه های موبایلی استفاده کنید تا سررسید... (فقط در حد توصیه:) )

فقط یادتون نره... همینّ الان!

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی